صفحه اصلی   |   www.marvdashtnama.ir   |   

 
+تبلیعات در سایت مرودشت آنلاین با تعرفه های استثنائی - 09394084008

آخرین اخبار

  • ناتوی عربی فروپاشید
  • جوان ۲۶ ساله، برادر و نامزدش را به قتل رساند
  • جلسه هم‌اندیشی دانشگاه آزاد اسلامی مرودشت با بیمارستان مرودشت
  • قرآن سرچشمه ی آنچه از دنیا و آخرت می‌خواهیم است.
  • لایروبی بستر رودخانه کُر در ورودی شهر مرودشت
  • جمهوری اسلامی اکنون دست برتر در میدان دیپلماسی و جنگ می باشد
  • کنترل تنگه هرمز در اختیار ایران است
  • تامین نان با کیفیت مطالبه به‌حق شهروندان است
  • بانوان سیدان پیشگام کارآفرینی و رونق اقتصاد محلی
  • درخشش مرودشتی ها در لیگ برتر تکواندوی کشور
  • 18 هدف مهم متعلق به ارتش شرور امریکا طی دو موج عملیاتی مورد هدف قرار گرفتند.
  • بازار فروش؛ مهم‌ترین مطالبه هنرمندان صنایع‌دستی مرودشت
  • مرودشت در مسیر کشاورزی نوین؛ از آبیاری هوشمند تا تغییر الگوی کشت
  • تجلیل از خانواده ورزشکار شهید پویا یزدانی
  • عبدالحسین نجفی به عنوان ریس جدید آب و فاضلاب شهرستان مرودشت منصوب شد.
  • دستگیری ۱۷ سارق در طرح امنیتی مرودشت
  • عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت، به عضویت هیأت تحریریه دو مجله ISI منصوب شد.
  • چرا ایران زد؟ چه نتیجه ای گرفت؟
  • بازدید سیدمختار امیری فرماندار مرودشت از کارخانجات آرد و بیسکوئیت دادلی
  • آغاز فصل برداشت جو در مرودشت
  • شناسایی دومین دندانپزشک قلابی در مرودشت
  • آغاز برداشت خوشه‌های طلایی گندم مرودشت
  • خون شهدا باعث نجات دین، اسلام ورشد مسیر انقلاب شده است
  • مردم منشأ قدرت کشور هستند
  • گزارش تصویری: مراسم سالگرد ارتحال امام خمینی(ره) در سیدان
  • پتروشیمی شیراز؛ آلودگی و بیکاری در مرودشت
  • دستگیری زن سارق طلاجات کودکان در مرودشت
  • بازدید معاون وزیر آموزش و پرورش از مدارس سما واحد مرودشت
  • بازدید شهردار و فرماندار مرودشت از پروژه های عمرانی شهرداری
  • رئیس جدید اداره مخابرات شهرستان مرودشت معارفه شد
  •  

     

     


    ذخیره سد درودزن و ۴ سد دیگر فارس‏‏، روند منفی دارد

     
    3186
    :كد
    سه شنبه 26 خرداد 1394

    استان فارس ۸ سد در حال بهره‌برداری دارد که از این میزان تنها در ۳ سد حجم آب قابل استفاده مثبت است و مابقی سدها روند منفی در حجم آب قابل استفاده دارند.



      احداث سد در ایران، در سال ۱۹۵۰ میلادی آغاز شد. چهارده سد بزرگ ایران با کمک مهندسان و مشاوران خارجی در طول دو دهه قبل از انقلاب ساخته شد. در دوران پس از انقلاب نیز ظرفیت و توان سدسازی رشد قابل توجهی در کشور به وجود آورد به طوری که در حال حاضر در مجموع ۱۳۳۰ سد در کشور وجود دارد.

     در استان فارس ۱۶ سد وجود دارد که از این تعداد ۸ سد در حال بهره‌برداری، ۶ سد در دست احداث و ۲ سد در حال مطالعه است. از آنجا که بناست در این گزارش به بحران آب نیز اشاره شود تنها به سدهای درحال بهره‌برداری و حجم آب آنها پرداخته می‌شود.

     
    سدهای درحال بهره‌برداری در استان فارس عبارتند از: سد درودزن، سد رودبال، سد تنگاب فیروزآباد، سد سلمان فارسی، سد سیوند، سد ملاصدرا، سد ایزدخواست و سد رودبال.

     
    براساس آمار دریافتی از شرکت آب منطقه‌ای استان فارس از تعداد ۸ سد در حال بهره‌برداری این استان تنها در ۳ سد حجم آب قابل استفاده مثبت بوده است و مابقی سدها روند منفی در حجم آب قابل استفاده داشته‌اند.

     
    مخزن سد درودزن ۵۶٫۵ میلیون مترمکعب، این میزان در سد ملاصدرا ۴۰٫۲۳۶ میلیون مترمکعب و سد سلمان فارسی ۱۸۰٫۸۸ است. حجم آب قابل استفاده در سدهای ایزدخواست، سیوند، تنگاب فیروزآباد و رودبال به ترتیب ۳۴۸/.- ، ۸- ، ۱-  و ۱۰- است.

    سد درودزن

     

    حجم کل مخازن سدهای درودزن، ایزدخواست، سلمان فارسی، ملاصدرا، سیوند، تنگاب و رودبال ۲۸۵۲ میلیون مترمکعب است که از این میزان تا تاریخ ۲۲ خردادماه امسال تنها ۲۵۷ میلیون مترمکعب حجم مفید است و درصد حجم کل آب موجود نسبت به حجم کل مخازن ۲۶ درصد و حجم آب مفید در سدها به حجم مفید مخازن ۱۱ درصد است.

     
    این آمار نگرانی درباره بحران آب در استان فارس را تشدید و چاره‌اندیشی برای رفع این بحران را ایجاب می‌کند اما اینکه اصولا این بحران آب به چه دلیل به وجود آمده، پرسشی است که پرفسور عزت‌الله رئیسی، عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز به آن پاسخ می‌دهد.

     
    پرفسور رئیسی معتقد است که بحران آب در طول ۴۵ تا ۵۰ سال گذشته رفته رفته به وجود آمده و افزایش پیدا کرده است ولی به دلیل بی‌توجهی شدت بحران امروز مشخص شده است.

     
    وی می‌گوید در آب‌های زیرزمینی بخشی هست که تنها یک بار قابل استفاده است که به آن حجم ذخیره هیدرولیکی می‌گویند و از گذشته‌های خیلی دور در زمین ذخیره شده است.

     

     
    عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز معتقد است در ۴۵ سال گذشته مقدار مجازی که می‌شده از هر سفره برداشت شود به اندازه آب بارندگی بوده است اما مقدار برداشت از آبخوان‌ها به دلیل چاه‌های غیرمجاز بیشتر از آب بارندگی بوده است. در نتیجه این امر حجم ذخیره هیدورلیکی تمام شده و دیگر ذخیره آبی در زمین وجود ندارد.

     
    پرفسور رئیسی می‌گوید در ۴۵ سال اخیر چاه‌ها عمیق‌تر شده است به گونه‌ای که در حال حاضر آب باید از ۳۰۰ متری زمین بالا بیاید که این امر هزینه ۷ برابری را به مردم تحمیل می‌کند و این عمیق کردن زمین سبب می‌شود آلودگی‌های بیشتری به عمق خاک و آب نفوذ کند.

    سد ملاصدرا

     

    در سالیان اخیر مشکلات آبی و استفاده بی‌رویه از منابع آبی، برنامه‌ریزی ناصحیح در مدیریت منابع و هدر رفت بخش عمده‌ای از داشته‌های آبی کشور در بخش‌هایی همچون کشاورزی، صنعت و شرب سبب شده که مسئولان به سدسازی رو کنند.

     
    با این وجود برخی ساخت سد‌ها را در کشور بی‌رویه دانسته و معتقدند بدون مطالعه و در نظر گرفتن زیرساخت‌ها  یا فرهنگسازی انجام شده و بحران کنونی آب را دامن زده است.

     
    حمیدرضا چیت‌چیان حجم سدهای ساخته شده را بالغ بر ۷۶ میلیارد مترمکعب اعلام کرده است در حالی‌که بیش از ۴۶ میلیارد مترمکعب آب برای تنظیم در کشور وجود ندارد.

     
    پرفسور رئیسی نیز معتقد است سدهای طراحی شده براساس دبی ۵۰ سال پیش طراحی شده، زمانی که حجم آب رودخانه‌ها زیاد بوده اما در حال حاضر به دلیل کاهش بارندگی و کاهش آب رودخانه‌ها ورودی به سدها نیز کاهش یافته است. 
     

    وی می‌گوید همزمانی چاه زدن و سد زدن بحران آب را دوچندان می‌کند چراکه الان هم چاه زده شده و آب رودخانه به دلیل چاه‌های عمیقی که زده شده به سدها نمی‌رسد.

    سد سلمان فارسی

    دفتر مطالعات منابع آب براساس شاخص پایش منابع آب در مهرماه تا فروردین سال آبی ۹۳-۹۴ به طبقه‌بندی استان‌های ایران پرداخته و استان‌ها را به ۴ گروه کمبود آبی، تنش آبی شدید، تنش آبی و قابل تحمل تقسیم کرده است و استان فارس جزء استان‌هایی کمبود آبی است.

     
    به نظر می‌رسد ادامه روند سدسازی در استان فارس زمانی مفید خواهد بود که ابتدا اجازه حفر چاه‌ داده نشود و علاوه بر آن چاه‌های غیرمجاز نیز پلمپ شده و با متخلفان برخورد شود. علاوه بر آن برخی از سدها نظیر سد تنگ سرخ مشکلات زیست محیطی دارد و مسئولان محیط زیست بارها این موضوع را بیان کرده‌اند.

     
    مورد دیگری که در سدسازی باید به آن توجه شود این است که غالب این سدها و از جمله سد درودزن برای آبرسانی به شهرهای شیراز و سد سلمان فارسی برای آبرسانی به شهرستان‌های جهرم، لارستان و مناطق جنوبی استان فارس ساخته‌ شده‌اند اما این آبرسانی هنوز انجام نشده است.

     در نتیجه این امر مسئولان برای آبرسانی مجبور به چاه زدن یا کف‌شکنی چاه‌های موجود می‌شوند که این امر هم سبب تشدید بحران آب و هم تحمیل هزینه اضافی به مردم می‌شود. به نظر می‌رسد بهره‌برداری زودتر از سدهای موجود،  برخورد و پلمپ با حفر چاه و تغییر الگوی آب در کشاورزی در کنار مدیریت مصرف راهکار برون رفت از بحران آب باشد.

     


    منبع:تسنیم



    نظرات بینندگان
    ارسال نظرات
    نام
    ایمیل
    نظر*  
    کد امنیتی جمع 4 با 4
     

      - نظراتی که به پیشرفت و تعمیق بحث کمک می کنند در مدت کوتاهی پس از دریافت به نظر دیگر بینندگان می رسد.
    - نظرات حاوی الفاظ سبک یا هرگونه توهین، افترا، کنایه یا تحقیر نسبت به دیگران منعکس نمی ‏شوند.

     

     

     

     
     
    6750
     
      logo-samandehi

    صفحه اصلی

    مدیریت سایت

    ارتباط با ما

    خبرنامه

    ایمیل

    آرشیو

    جستجو

    پیوند ها

    سفارش تبلیغات

    RSS

     

    بهترین نمایش در 768*1024     |    تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مرودشت آنلاین می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.    |    طراحی و تولید: H. Mokhtari