"مرودشت آنلاین"- اکثریت صاحب نظران علوم اجتماعی بر این باورند که هیچ تغییر و تحول مثبتی در جوامع بدون توجه به جایگاه آموزش و پرورش میسر نمی شود. از سه عنصر منابع مالی، زیرساختهای فیزیکی و نیروی انسانی به عنوان شروط اصلی توسعه یک جامعه نام برده می شود. از آنجا که در نهایت ، منابع مالی و فیزیکی توسط نیروی انسانی درمسیر توسعه بکارگرفته می شود نقش آموزش و پرورش به دلیل آماده سازی نیروی انسانی متخصص و متعهد در این پروسه بسیار با اهمیت می باشد. کشور ژاپن بدون داشتن کمترین منابع زیرزمینی در زمره برترین اقتصادهای دنیا قرار دارد ، اما آنچه که ژاپنی ها را به یک الگوی جهانی تبدیل کرده تعهد، اخلاق و مسئولیت پذیری آنان بوده است. نام بردن از مردم این کشور به عنوان نمونه های برتر اخلاق گرایی در روابط اجتماعی، گواهی روشن بر لزوم تعلیم و تربیت توامان است. در واقع، سیستم آموزشی این کشور مدیریت توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی این کشور را برعهده گرفته است.
آموزش و پرورش، کلید حل بسیاری از مشکلات حال و آینده در شهر ماست. اگر امروز، عدم رعایت حقوق شهروندی درروابط اجتماعی بسیاری از ما را با مشکل مواجه کرده و آزارمان می دهد ، دلیل آنرا باید در غفلت از موضوع پرورش جستجو کرد. متاسفانه بی اعتنایی به کارکردهای تربیتی ، در حال مبدل ساختن سیستم آموزشی ما به یک نهاد مصرف گرا و مدرک ساز است و قطعا این موضوع، زمینه ساز مشکلات بسیاری برای ما خواهد شد. تاکید مقام معظم رهبری بر جا یگاه معاونت های پرورشی در دیدار با معلمان نشان می دهد که تربیت نیروهای متعهد فراتر از یک بحث داخلی بوده و در مواجهه با تهاجم فرهنگی بیگانگان بسیار موثر و راهگشاست. این نگاه دلیلی روشن به ما می دهد تا امر تربیت و پرورش نیروهای متعهد را در شهر های کوچک و از لایه های پایین جامعه جدی تر دنبال نماییم.
پست معاونت پرورشی درآموزش و پرورش شهر ما برای چندمین ماه متوالی خالی مانده است. اگر کمبود نیروی انسانی متخصص دلیل این امر بوده باید اذعان کرد که آموزش و پرورش در تربیت نیروی مورد نیاز خود نیز عقیم مانده است و اگر مناسبتهای انتخاباتی ، سیاسی ، حزبی و .... باعث تاخیر در معرفی معاونت پرورشی گردیده بایدبه فرموده مقام معظم رهبری استناد نمود که "نگاه حزبی و جناحی به آموزش و پرورش را سم دانسته اند".
با توجه به گستره فعالیت های معاونت پرورشی که بسیاری از امور فرهنگی، بهداشت و سلامت، کانون هاو سازمان های دانش آموزی را شامل می شود ، در این مدت امور مربوط به این معاونت توسط چه کسی انجام گرفته است و خالی ماندن این جایگاه به نوعی کم توجهی به رسالت تربیتی و پرورشی این نهاد تعبیر نمی گردد؟
از آنجا که پروسه پیشنهاد ، تایید و معرفی یکی از نیروهای درون سازمان به عنوان معاونت پرورشی بسیار کوتاه مدت بوده و حتی معرفی یک نیروی انتقالی از سازمانها و نهادهای دیگر هم نیازمند چندین ماه وقت نمی باشد عدم معرفی یک نفر از سوی ریاست محترم اداره آموزش و پرورش به چه معناست؟
نقش این نهاد فراگیر که کارکنان بسیار دارد و با طیف وسیعی از دانش آموزان و والدین در ارتباط مستمر است در پدیده های اجتماعی بر هیچ کس پوشیده نیست. تلاش کاندیداها برای همراه نمودن این گروه در دور اخیر انتخابات و برگزاری جلسات چند صد نفره نزدیکترین نمونه از این مدعاست و همین امر زمینه ساز برخی توقعات و بعضا انتصاب ها می گردد. با توجه به فروکش کردن هیاهوی انتخابات و همزمان شدن آن با تعطیلات تابستانی مدارس، نه دلایل و بهانه های سیاسی و حزبی برای تاخیر در معرفی این معاونت قابل پذیرش است و نه شلوغی کار و درگیری های اداری.
اوج کار و هنر یک معاونت پرورشی تداوم ارتباط با دانش آموزان در قالب فعالیت های فرهنگی و ورزشی در ایام تعطیلات مدارس است و به همین دلیل انتظار می رود که با بکارگیری یک نیروی متخصص و متعهد دانش آموزان در ایام تعطیلات بدون برنامه باقی نمانند. به امید داشتن یک نهاد آموزشی پویا و بانشاط.