10 نکته سؤال برانگیز سند 2030
نويسنده - خبرنگار: عبدالحسین خسروپناه
|
4810
|
:كد |
دو شنبه 22 خرداد 1396 |
|
ایران اسلامی با سابقه بیش از هزار سال حکمت، فلسفه، فقه و اخلاق چرا باید در سبک زندگی و فرهنگ تعلیم و تربیت تابع سندی باشد که زاییده مبانی معرفتی و ارزشی دیگری است. سبک زندگیای که این سند بیان کرده مبتنی بر کدام مبنای فلسفی است؟
|
حجتالاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه رئیس مؤسسه حکمت و فلسفه در پاسخ به سؤال جمعی از جوانان دانشگاهی نسبت به سند 2030 که در کانال شخصیاش منتشر کرد این گونه پاسخ داد:
همانگونه که مستحضرید در این روزها بحث های فراوان درباره نقد یا تأیید سند گفته و نوشته شده است. تأکید بنده این است که این بحث مهم فرهنگی، سیاسی و حزبی و جناحی نشود و با رویکرد کاملاً فرهنگی تحلیل شود و با همین رویکرد 10 نکته مهم در باب سند 2030 عرض کنم:
اول: اگر این سند الزامآور نیست چه اصراری بر امضا و اجرایی کردنش است و چرا اینقدر عجله در عملیاتی کردنش وجود دارد؟ آیا نباید ملت فهیم ایران اسلامی بدانند؟ آیا نیازی به مطالعه و ارزیابی دقیق کارشناسانه از سوی نخبگان فرهنگی معتقد به منظومه فکری امام خمینی(ره) نبود؟
دوم: با وجود اسناد بالادستی مصوب در نظام مثل سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و سند مهندسی فرهنگی و نقشه جامع علمی کشور و سند دانشگاه اسلامی و غیره چه حاجت به این سند؟
سوم: دولتمردان محترم چه مشکلی در سند 2030 دیدند که شرط تحفظ و لزوم رعایت شریعت در این سند را کردند. حتما مشکلی یافتند پس آیا بهتر نبود احتیاط بیشتری نسبت بدان شود؟
چهارم: ایران اسلامی با سابقه بیش از هزار سال حکمت و فلسفه و فقه و اخلاق چرا باید در سبک زندگی و فرهنگ تعلیم و تربیت تابع سندی باشد که زاییده مبانی معرفتی و ارزشی دیگری است. اینکه برخی از کشورهای اسلامی دیگر بدون تحفظ این سند را پذیرفتهاند دلیلی بر پذیرش این سند از سوی ایران اسلامی با فرهنگ حکمی هزار ساله نیست و چه قیاس معالفارقی از دبیر یونسکو در ایران!!!
پنجم: آیا این سند تعهد است و یا توصیه؟ برخی از موافقان این سند معتقدند که این سند توصیه است، اما در 17 جای سند بحث تعهد مطرح شده و همچنین 150 مورد در این سند کلمه تضمین آمده، آیا با وجود 150 بار تکرار کلمه تضمین و 17 بار تکرار کلمه تعهد، آیا این سند واقعاً یک توصیه است؟
ششم: این سند با چند سند مانند سند توسعه پایدار و غیره ارتباط مستقیم و غیرمستقیم دارد و لذا اگر چه به صراحت از همجنس گرایی و حذف فرهنگ شهادت در این سند چیزی نیامده است ولی باید این سند از اسناد وابسته تبعیت کند و حمایت از خانواده را در تعریف خانواده قرن 21 معنا کند بهتر است دبیر محترم یونسکو در ایران تعریف خانواده از نظر یونسکو را شفاف بیان کند و به این پرسشها صادقانه پاسخ دهد آیا زندگی هم جنسگرایان در تعریف یونسکو مصداق خانواده هست یا نیست آیا با وجود ثبت عزاداری در یونسکو میتوان مطابق سند 2030 و اسناد مرتبط، ترویج فرهنگ شهادت را در کتب درسی درج کرد.
هفتم: سبک زندگیای که سند 2030 بیان کرده است مبتنی بر کدام مبنای فلسفی است؟ چون هیچ سند فرهنگی و ارزشی نمی تواند فاقد مبانی فلسفی باشد آیا فلسفه نسبیگرایی و پست مدرن قرن 21 غرب یا مبتنی بر حکمت اسلامی است؟ چون فعلا در دنیا این دو مکتب فلسفی رئالیسم حکمی و نسبیگرایی غربی جریان دارد.
بیشک مسلمانان آگاه به حکمت اسلامی این سند را ننوشتهاند پس باید این سند مبتنی بر فلسفه معاصر نسبیگرایی غرب نوشته شده باشد حال آیا چنین سندی میتواند برای ایران اسلامی دارای حکمت هزار ساله مقبولیت داشته باشد.
هشتم: سابقه و سیره عملی بیانیهها و اسناد به این شکل است که ابتدا به صورت بیانیه و سند ارایه میشود و بعد به شکل کنوانسیون، جزیی از سازمان ملل میگردد و تخلف از آن را تخلف از مصوبات سازمان ملل میشمارند و همچون مباحث هستهای کشور را یا گرفتار تحریمهای شدید یا عقبماندگی مینماید.
نهم: سؤال مهم بنده از مسئولان اجرایی کشور این است آیا مسأله اصلی کشور در حال حاضر، سند 2030 بود و آیا واقعاً مشکلات فرهنگی کشور با این سند حل میشود یا صرفاً امضای این سند ما را در بستر نزدیک شدن به غرب نسبیگرا و در نتیجه گرفتار باتلاق بحران بیهویتی خواهد کرد؟
دهم: اگر این سند مشکلی با قانون اساسی و اسناد بالادستی ندارد چرا از طریق عادی یعنی تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی پیش نرفت و با تصویب دولت دستور اجرایی کردن آن صادر شد؟
در پایان از دولت گرامی درخواست داریم فارغ از بحثهای سیاسی این قضیه فرهنگی را جدی بگیرد و از پذیرش آن منصرف شود و آن را ابطال کرده و به یونسکو برگرداند، چرا که خیر دنیا و آخرت همه ما در دفاع از ارزشهای اسلامی است.
|
نظرات بینندگان |
|
ارسال نظرات |
|
|