صفحه اصلی   |   www.marvdashtnama.ir   |   

 

آخرین اخبار

  • ورود افغان ها به ایران، خوب یا بد؟
  • همه ما باید قدردان زحمات نهاد های امنیتی باشیم
  • کم آبی در ایران؛ از ارس تا کمال‌ خان/ ترکیه با محیط زیست ایران چه می‌کند؟
  • آرش حبیبی،رئیس کمیته امور استان های فدراسیون وزنه برداری جمهوری اسلامی ایران گردید
  • آغاز کشت کلزا در شهرستان مرودشت
  • فرو نشست به ۳۰۰متری تخت جمشید رسیده است
  • دفاع مقدس را باید برای نسل جوان ونوجوان معرفی وبازگو کرد
  • سطح زیر کشت گیاه دارویی آویشن در مرودشت به هشت هکتار رسید
  • معرفی فرمانداری ویژه شهرستان مرودشت بعنوان فرمانداری برتر استان فارس
  • آغاز برداشت ذرت علوفه ای از سطح 12 هزار هکتار مزارع شهرستان مرودشت
  • آغاز برداشت ذرت علوفه ای از سطح 12 هزار هکتار مزارع شهرستان مرودشت
  • جوان مرودشتی به تیم پاس تهران پیوست
  • صدف ۲؛ پروژه‌ای آوار شده بر آمال ۱۲۵ مرودشتی
  • سال جهنمی تصادفات جاده ای در شهرستان
  • محسن رضایی قهرمان وزن ۸۰ کیلوگرم کیوکوشین ماتسویی اروپا
  • رئیس شورای شهر مرودشت در گفتگوی ویژه خبری با اخبارمرودشت
  • رویاهای نقش برآب/ اراضی بالادستی سد درودزن، به زیر آب رفت
  • برنامه ریزی و هماهنگی جهت اجرای طرح جهش تولید در دیمزارها در شهرستان مرودشت
  • ستارگان درخشان کنکور 1402 شهرستان مرودشت
  • برداشت گوجه فرنگی از مزارع شهرستان مرودشت
  • پروژه صدف، سند هجده ساله ناکارآمدی شورا و شهرداری مرودشت
  • آغاز برداشت گردو از سطح 600 هکتار باغات شهرستان مرودشت
  • حسین روزگار مقام سوم پرتاب دیسک کشور را بدست آورد
  • کیوکوشین کارهای خردسال مرودشتی در مسابقات کشوری به مقام اول تیمی دست یافتند
  • ساخت و تکمیل ۲ کانال آبیاری مزارع کشاورزی فتح آباد و حصار در شهرستان مرودشت اراضی این شهر و روستا به زیر کشت آب رفت
  • گزارش تصویری- راهپیمایی جاماندگان اربعین
  • فراخوان دومین جشنواره کشوری "حافظ خوانی آفتاب صلح"
  • بار قاچاق ۷ میلیاردی از یک اتوبوس بین شهری سر برآورد
  • حادثه هولناک واژگونی یکدستگاه اتوبوس در حوزه استحفاظی راه‌های شهرستان مرودشت دستکم ۲۵ کشته و زخمی برجای گذاشت
  • افزایش بهره وری و کارایی مصرف آب با احداث و نوسازی دو کانال آبیاری در مرودشت
  •  

     

    پُل نو ( پل شكسته) - مرودشت - فارس
    پلی كه تخت جمشيد را به شوش متصل می كرد

    5909
    :كد
    شنبه 28 مرداد 1402

    این پل از آثار بجا مانده از دوره صفوي بر روي رودخانه كُر و در مسير جاده شاهي (مسير باستانی كه تخت جمشيد را به شوش متصل می كرده).



    به گزارش مرودشت نما؛ این پل از آثار بجا مانده از دوره صفوی بر روی رودخانه كُر و در مسير جاده شاهی بوده مسير باستانی كه تخت جمشيد را به شوش متصل می كرده است. ظاهرا قبل از ساخت اين پل، پل ديگری در اين نقطه بوده و در بازسازی كه در دوران صفوی انجام شده، آثار پل قديمی از بين رفته است. در حال حاضر از اين پل چيزی جز چند پايه و نشانی از يكی از دهانه های پل باقی نمانده است. چيزی كه در مشاهدات درك شده است اينگونه بود كه ظاهرا پل دارای هفت دهانه بوده و ارتفاع تقريبی آن از كف فعلی رودخانه، چيزی بين ١٠ تا ١٥ متر بود.


    اندازه هر دهانه تقريبا ١٣ متر و قطر هر پايه تقريبا ٧ متر بوده كه با اين حساب، طول آن بيش از ١٢٠ متر مي شود. عرض آن هم در حدود ٧ متر بوده و می توان گفت در مقايسه با سی و سه پل اصفهان، پل كوچكی بوده ولی قطعا از پل خان مرودشت بسيار بزرگتر است.


    از رد آب بر روی پايه های پل مي توان حدس زد عمق رودخانه كر در زمان پر آبی بين ٣ تا ٧ متر متغير بوده است. در حال حاضر رودخانه كر خشك است. در حدود سالهای ١٣٤٠، آثاری از يك كاروانسرای دوره هخامنشی (يا ساسانی) در نزديكی پل گزارش شده كه متاسفانه نتوانستم پيدا كنم.

     




    نظرات بینندگان
    ارسال نظرات
    نام
    ایمیل
    نظر*  
    کد امنیتی جمع 4 با 4
     

      - نظراتی که به پیشرفت و تعمیق بحث کمک می کنند در مدت کوتاهی پس از دریافت به نظر دیگر بینندگان می رسد.
    - نظرات حاوی الفاظ سبک یا هرگونه توهین، افترا، کنایه یا تحقیر نسبت به دیگران منعکس نمی ‏شوند.

     

     

     

     
     
    +تبلیعات در سایت مرودشت آنلاین با تعرفه های استثنائی - 09394084008
     
    204
     
       
      logo-samandehi

    صفحه اصلی

    مدیریت سایت

    ارتباط با ما

    خبرنامه

    ایمیل

    آرشیو

    جستجو

    پیوند ها

    سفارش تبلیغات

    RSS

     

    بهترین نمایش در 768*1024     |    تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مرودشت آنلاین می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.    |    طراحی و تولید: H. Mokhtari